Skolereformen er trådt i kraft, og der er bestemt
delte meninger om den. Vi var alle sammen påvirkede af lærerlockouten i april
2013, der betød 25 lange hjemmedage uden nogen idé om, hvornår vi skulle
tilbage på skolebænken. Men er skolereformen virkelig så anderledes? Og hvordan
er det egentlig at gå i skole, nu hvor Den Nye Folkeskole er en realitet?
Vi har interviewet et par elever og hørt dem om deres holdninger til reformen.
Vi har interviewet et par elever og hørt dem om deres holdninger til reformen.
Vi startede ud med det mest åbenlyse spørgsmål: Kan
I mærke forskel?
Niels fra 2.b svarede ja. Han fortalte smilende om
den understøttende undervisning, der gør at han får mere motion ind i
skoledagen. Til gengæld er han ikke en fan af de lange skoledage.
Delal og Pernille fra 9.a kan ikke mærke den store
forskel. De havde allerede forventet flere lektioner og lektier. Det eneste nye
på deres skema er valgfag.
Der blev også snakket om, hvordan det har påvirket
lærerne, og der var enighed om, at de virker mere stressede og uforberedte.
Vi spurgte også de fem interviewpersoner, om de
havde en generel holdning til reformen. Det mest udbredte svar var: nej.
De kunne se nogle positive ting (som faglig
fordybelse og motion) og nogle negative ting (længere skoledage og stressede
lærere). Men som Ida fra 8.b sagde: ” Det er lidt underligt
at de laver sådan et stort postyr, der er jo ikke engang sket den største
forandring”.
Pernille påpeger også at den største forandring nok
er hos lærerne og de yngre elever.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar